Subject: FW: Ruila-Laitse tee projekteeritava jalgrattatee Elismäe mü Harju maakohtu haldusasja kaebusest ja võimalikust kohtuvälisest kompromissist
From: "Krista Einama" <[email-masked]>
To: "MNT Teed" <[email-masked]>
Date: Wed, 22 Jan 2025 13:36:34 +0200

Palun reg

From: Indrek Brandmeister <[email-masked]>
Sent: Wednesday, January 22, 2025 12:15 PM
To: Krista Einama <[email-masked]>; Hannes Ristov 
<[email-masked]>
Cc: Renee Kokmann <[email-masked]>
Subject: Ruila-Laitse tee projekteeritava jalgrattatee Elismäe mü Harju 
maakohtu haldusasja kaebusest ja võimalikust kohtuvälisest kompromissist

Lp Krista Einama

Lp Hannes Ristov

Ruila-Laitse tee projekteeritava jalgrattatee Elismäe mü Harju maakohtu 
haldusasja kaebusest ja võimalikust kohtuvälisest kompromissist

Saue Vallavalitsusele on esitatud haldusasja kaebus Harju maakohtu poolt 
17.01.2025 3-25-133

Elismäe mü omanike poolt samas kaasuses.

Kuna hetkel ei ole Transpordiamet veel kaasosaline siis kogu halduskaebust 
kohe manusesse kaasa ei lisa, kuid kuna tegemist on Transpordiameti poolse 
jäiga seisukohaga, siis teeme ettepaneku ka et Transpordiamet lisatakse 
halduskaebuse üheks osapooleks.

Esitame T-Konsult Ain Kendra ekspertarvamusest väljavõtte:

(eksperthinnangu väljavõtte algus)

Normitehniline analüüs

Kergliiklustee vajadus. Sõidutee liiklussagedusel kuni 1000 AKÖL (aga siin 
on praegu alla 300) kiirusel kuni 60 km/h ei ole eraldi kergliiklustee 
nõutav, kui mõlemal pool sõiduteed on kindlustatud peenar vähemalt 75 cm – 
ka seda kindlustatud peenart ei nõuta, kui kergliiklejate arv ööpäevas ei 
ületa 100 inimest.

Tabel 2. Projekteerimisnormi väljavõte (kergliiklustee vajadus)

Kool teenindab ka Laitse asumit ning seetõttu võib eeldada olulist 
kergliiklejate arvu ja kergliiklustee vajadust ka juhul, kui 
normitehniliselt see ei ole kohustuslik.

Kergliiklustee laius 2,5 meetrit vastab normijärgsele miinimumile.

Ohutusriba laius – kuni 60 km/h ja kuni 1500 AKÖL maantee äärsed 
kergliiklusteed eraldatakse ohutusribaga laiuses vähemalt 3 meetrit või 
äärekivi korral vähemalt 75 cm äärekivi sõidutee poolsest servast. Kiirusel 
kuni 50 km/h on riba minimaalne laius 50 cm.

Tabel 3. Projekteerimisnormi väljavõte (ohutusriba)

Tehniline võimalus on eraldada kergliiklustee äärekiviga. (eksperthinnangu 
väljavõtte lõpp)

Saue Vallavalitsus on eelkõige huvitatud kohtuvälise kokkuleppe 
saavutamisest, et vältida tarbetut ajakaotus kohtus vaidlemisele.

Kogu see kohtuvaidlus käib ka ju ilmselt sellise ebavõrdse kohtlemise tunde 
pealt, sest meil on siin põhiprojekti lahenduses ju natukene maad eemal 
Vainu kinnistu ees pk 7+50 kuni pk 8+50 äärekivi lahendus.

Palume teil veelkord mõelda, kas siiski saaks siin kaaluda näiteks

a.	lühikesel lõigul kasutada jalgrattatee telje nihutust(manuses png joonis 
„telje nihutus“), et ohutusriba jääks siis seal kas 2m või 2,3m
b.	lubada siiski naaberkinnistu Vainuga võrdse kohtlemise printsiibist 
lähtudes eraldliku äärekivistatud lahenduse kasutamist.

Loodame siiski saada kohtuvälise lahenduse ning seetõttu palume teil veel 
viimast korda kaaluda seda.

Kuna peatselt peame kohtule vastama siis võimalusel palun teie poolset 
tagasisidet võimalikult kiirelt.

LugupidamisegaIndrek Brandmeister

teedespetsialist

GSM  <tel:+372%20534%2007008> +372 534 07008

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

www.sauevald.ee <http://www.sauevald.ee>

 <http://www.sauevald.ee/>

From: Krista Einama <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, January 14, 2025 8:22 AM
To: Indrek Brandmeister <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Ruila-Laitse tee projekteeritava jalgrattatee Elismäe mü 
esisest ohutusriba laiusest

Tere,

Tegite ettepaneku Elismäe kinnistu lõigus kergliiklustee ohutusriba 
kitsendamiseks 3-lt meetrilt 2-le meetrile või äärekiviga lõigu rajamiseks 
riigitee äärde tee muldesse.

Alltoodult selgitame Teile Transpordiameti üldiseid põhimõtteid, ülesandeid 
ning anname oma seisukoha kergliiklustee kavandamise kohta riigitee 
kaitsevööndis ja riigitee alusel maaüksusel.

Transpordiamet täidab omaniku ülesandeid riigiteede osas (EhS § 92 lg 6) 
ning peab tagama teehoiu korraldamise ja teede toimimiseks vajalike 
rajatiste korrashoiu, et tagatud oleksid tingimused ohutuks liiklemiseks 
(EhS § 97 lg 1). Ehitise kaitsevöönd on ehitisealune ning seda ümbritsev 
maa-ala, mis on vajalik ehitise toimimiseks ning kaitsevööndis kehtivatest 
piirangutest võib kõrvale kalduda ehitise omaniku nõusolekul, kui see ei 
vähenda ehitise ohutust (EhS § 70).

1.	Kergliiklustee kavandamisel tuleb tagada ohutus kõigile liiklejatele, so 
sõidukitele ja jalakäijatele. Avalikuks kasutamiseks ette nähtud 
kergliiklustee projekteerimisel tuleb arvestada Normidega (kliimaministri 
17.11.2023 määrusest nr 71 „Tee projekteerimise normid“), milles on toodud 
minimaalsed parameetrid üldjuhul tagavad ohutuse. Normidekohane minimaalne 
ohutusriba laius (sõidutee ja kergliiklustee vaheline kaugus) kiirusel 
60km/h on 3m. Lisaks ohutusele on ohutusriba funktsiooniks tagada sademevete 
juhtimine (immutamine) ja jätab talihoolduseks vajaliku maa. Oleme 
seisukohal, et ohutusriba laius 3m on minimaalne laius, millega on võimalik 
tagada riigitee toimimine ja ohutus. Selgitame, et Transpordiameti enda 
poolt poolt kehtestatud Kergliiklustaristu kavandamise juhendis on 
ohutusriba laius oluliselt suurem (7m) ning ohutusriba laius 3m on erandlik 
tase. Erandlik seetõttu, et tihti ei piisa.  Eeltoodust lähtuvalt 
ettepanekuga nõustuda ei saa.
2.	Kergliiklustee kavandamisel riigitee äärde tuleb arvestada riigitee 
perspektiivse laiendamise vajadusega. Riigitee 11161 Ruila-Laitse sõidutee 
katte laius on 5m, mis ei ole piisav ja möödasõidul kasutatakse teepeenart. 
Paraku on Elismäe kinnistu lõigus riigitee alune maa erandlikult kitsas - 
teemaa laius  vaid 10m (muudes lõikudes ca 12,5 -15- 18 m). Transpordiamet 
saab lubada sõidutee muldesse riigitee alusele maale kergliiklustee rajamist 
ainult juhul, kui riigitee alusel maal on vaba maa, mida Transpordiamet ise 
ei vaja. Antud juhul sellist vaba maad ei ole. Katte serv jääb kinnistu 
piirist 1,5m kaugusele ja riigitee vajab laiendamist. Riigitee alune maa on 
vajalik ohutu liikluse tagamiseks (riigitee toimimiseks ja korrakohaseks 
kasutamiseks). Liiklusohutus avalik huvi, kus kõigil liiklejail on 
õigustatud ootus ohutuse tagamiseks.

Lugupidamisega

Krista Einama

peaspetsialist

Planeeringute osakonna kooskõlastuste üksus

From: Indrek Brandmeister < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Sent: Friday, January 10, 2025 9:56 AM
To: Krista Einama < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Cc:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Subject: Ruila-Laitse tee projekteeritava jalgrattatee Elismäe mü esisest 
ohutusriba laiusest

Transpodiameti planeeringute osakond

Lp Krista Einama

Kohtusime 9.01.2025 valla poolt Elismäe maaüksuse omanikega ja lühidalt on 
nende soovid ja küsimused järgmised:

1)kas oleks lubatav suurte mändide ja madala maakividest aia säilitamine ja 
maantee ja jalgrattatee ohutusriba laiuse vähendamine hetke lahenduse 3 
meetrilt näiteks 2 meetrile või siis selles kitsamas lõigus ka erandliku 
äärekivi lahenduse kasutamine. Kitsa lõigu asukoht siis ca pk 5+40- pk5+70. 
Lisan ka pildi aiast ja mändidest

Palume teil kujundada oma seisukoht võimalikult kiirelt.

Ette tänades.

Indrek Brandmeister

53407008

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.